onsdag, juli 16, 2008

Den bästa svenska låten någonsin



Peps Persson - Onådens år

Död och fruktansvärda plågor
Tortyr, napalm, ett barn i lågor
Ser jag i min teveapparat

Frusna ögon kastar fasa
Och en som man skjuts sönder till en trasa
Vart! ska jag göra av mitt hat..

Hur kan jag visa mitt förakt
För de som skriver på kontrakt
I folkets namn men utan folkets stöd

Kan man älska dessa girigbukar?
Ja, rent ut sagt, dessa jävla kukar!
som.. stjäl de fattigastes sista bröd

Jag har det faktiskt bra beställt
Jag slipper våld och död och svält
Jag har det bättre än dom flesta

Det är svårt att va nöjd
Och känna någon större fröjd
Jag känner mig rätt skamsen för det mesta

Snart så tröttnar tredje världens drängar
Å bränner våra papperspengar
Å verkligheten bultar på vår dörr

Å nöden når ditt vardagsrum
Du sitter där så blek och stum
Å önskar dig att allting var som förr

Men dom dagarna dom kommer aldrig tillbaka
Nej dom tiderna dom e förbi
Dom dagarna dom kommer aldrig tillbaka
Nej dom tiderna, dom tiderna dom e förbi... dom e förbi

Dom dagarna kommer aldrig tillbaka
Dom tiderna dom e förbi
Dom dagarna dom kommer aldrig tillbaka
Dom tiiiiiiiiderna dooooom e förbiiiii....